Het was al van 1971 geleden dat Maasmechelen dezelfde burgemeester een tweede legislatuur gunde, maar Raf Terwingen (CD&V) behield het vertrouwen van de Maasmechelaar. Zoals afgesproken gaat hij met Open Maasmechelen in zee.

Maasmechelen heeft heel wat scheurpartijen en stoelendansen gekend, wat een verrassende uitslag kon betekenen. Maar de enige partij die daar echt van kan profiteren is CD&V. Raf Terwingen zag het aantal zetels zelfs stijgen van elf naar twaalf. Met Herbert Coox en Open Maasmechelen, die drie zetels verloor, werd zondagavond nog een nipte meerderheid gevormd. Het voorakkoord werd dus zoals afgesproken ingelost.

Toch geen PUUR
PUUR scheurde zich af van sp.a en ging met vier zetels lopen. Eerder werd gedacht dat PUUR zou moeten depanneren om Terwingen en Coox aan een meerderheid te helpen. “Maar we gaan het toch zonder hen doen”, klinkt het.

Sp.a houdt met Daan Deckers, Rik Aussems en Elvire Martens drie zetels over. AdemM kon zoals verwacht de zetels van Jos Lambrichts en Bernd Smeets verzilveren. Vlaams Belang sleept twee zetels in de wacht en N-VA moet het met één zetel minder doen. Zes partijen zullen nu in de oppositie belanden. Van het overgelopen CD&V-trio Palmers, Thorez en Merlo raakte alleen Stefan Thorez verkozen binnen Open Maasmechelen.

PVDA haalde opvallend meer stemmen dan in 2012, maar wint geen zetel.